Naimisiin elämäni naisen kanssa?

Se on huumaavaa, se on koskettavaa, repivää, tunteikasta ja aika ajoittain arkista. Se on myös sitoutumista. Puhun nyt siis rakkaudesta.

Kuuntelin eilen lähetekeskustelua, jossa käsiteltiin avioliittolain muuttamista. Väittelyn aikana tunteeni kulkivat odottamattoman kiihkeästi ääripäästä toiseen. Ministeri Stubb/kok, kansanedustajat Huovinen/sd, Männistö/kok, Tynkkynen/vihr ja Modig/vas pitivät erinomaisia, koskettavia ja asiallisia puheenvuoroja keskustelun aikana. Taputin käsiäni yhteen ammattikorkeakoulumme atk-luokassa, kun Ministeri Stubb aloitti keskustelun sanomalla, ettei ole mitään syytä olla tekemättä lakimuutosta, joka ei ole keneltäkään pois. Kiitos heille kaikille lakialoitteen eteen tekemästään työstä.

Mutta kun kuljetaan tunteissa ääripäästä toiseen ja käydään keskustelua, ei voida välttää myös sopimattomia sanoja. Osa Perussuomalaisten puheenvuoroista sai minut miettimään kuvittelevatko nämä kansanedustajat todellakin, että olen menettänyt täysin kykyni rationaaliseen ajatteluun? Minkä ihmeen takia minä haluaisin mennä naimisiin oman äitini kanssa, koska haluan avioitua samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa? En myöskään ole ostamassa lasta kaupasta. Paha olo repi sisintäni; millainen ihmishirviö minä muka olen? Pohjamutia keskustelussa siis ruopivat kansanedustajat James Hirvisaari /ps sekä Lea Mäkipää/ps.

Tasa-arvoinen avioliitto tarkoittaa minulle sitä, ettei avioliittoa määriteltäisi vain miehen ja naisen väliseksi liitoksi. ”Laki antaisi samaa sukupuolta oleville pareille mahdollisuuden avioitua ja poistaisi näin osaltaan monia kummallisia tilanteita, joihin laki rekisteröidyistä parisuhteista on johtanut.” Lain vaikutukset voi käydä katsomassa Toivottulapsi.com blogista, jossa asia on esitelty erinomaisesti.

Avioliitto ja rakkaus eivät ole minulle vitsi, vaan arkea sekä sitoutumista parisuhteeseen ja perheen kasvattamiseen (vaikkakaan lisääntyminen ei ole millään tavalla avioliiton määritelmä). Se on minun tapani sanoa läheisimmälleni sekä yhteiskunnalle, että me puhallamme yhteen hiileen. Tahdon saada ja antaa kaikille yhdenvertaisen mahdollisuuden, jossa samaa sukupuolta olevat parit olisivat lain edessä samassa asemassa kuin eri sukupuolta olevat avioliiton solmivat parit.

Mikään historiallinen, kulttuurillinen tai teologinen jäänne ei saa minua muuttamaan mieltäni. Lakialoitteessa ei haluta muutoksia kirkon vihkioikeuteen, ja mielestäni kirkolla on edelleen oikeus tehdä päätöksensä haluavatko he vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja vai eivät. Toivon siis samaa kuin kansanedustaja Anni Sinnemäki.

Tämän päivän lähetekeskustelun jälkeen aloite siirtyy lakivaliokunnan käsittelyyn. Toivon että järki ja yhdenvertaisuuden arvostus voittavat lakivaliokunnassa ja että koko eduskunta pääsee hyväksymään tasa-arvoisen avioliiton vielä tämän vuoden aikana.

Toivon että paikalle äänestykseen tulee ennakkoluuloton ja terve järki, joka ymmärtää etteivät aikeeni ole rikollisia, ahneita tai täysin ymmärtämättömiä. Jonain päivänä minä olen rakastunut ja haluan sitoutua.


Kuva sivulta http://stoplgbtqahate.tumblr.com/page/3

Kommentit

Suositut tekstit