Siivoamista... niin varmaan... Pieneläinhoitajien asema kuntoon!

Mä olen niitä ihmisiä, jotka siivotessaan eivät voi olla tarttumatta kirjaan tai valokuva-albumiin joka tulee vastaan. Sama koskee muuttolaatikoiden purkua sekä remontointia. "Tätä lehteä en olekaan lukenut kahteen vuoteen, pakko lukea se nyt." "Piirustuksia... hmmm... pakko käydä läpi -nyt." Tämä ongelma pätee myös vanhoihin päiväkirjoihin, jotka ovat välillä piirustuksien muodossa taikka sitten silkkana tekstinä. Mutta asiaan... mä luin päiväkirja merkinnän vuodelta 2005, ja se muistutti mulle, että vaikka mä tykkään pieneläinhoitajan duunista niin huonoja päiviä kyseisessä työssä puski ehkä enemmän kuin laki salli. 

 "28.9.2005 Helkkari, kun mulla on ankea duuni. Ihmiset huutaa, ovat hätääntyneitä ja vihasia. Mä teen näillä resursseilla minkä mä voin! (Taika huom. viittasin oletettavasti siihen, että mulla oli koulutus kesken, avustettavana kaksi eläinlääkäriä ja hitonmoinen kiire). Ja mitä mulle jää käteen tästä? 845€/kk. Tänään kuurasin verta pois lattialta polvillani ja verkkarit likaantui (Taika huom. Työnantaja ei tarjonnut työvaatteita). Tuntui aika pohjanoteeraukselta." 

Ammattiliitto Suoran työvaliokunta tukee ERTOn pieneläinhoitajia. Se suosittelee lemmikkieläimiä omistavia suoralaisia tarkistamaan eläinten hoitopaikoista, ovatko eläintenhoitajien työehdot siellä kunnossa. Tukensa vo edelleeni ilmaista esim. lähettämällä sähköpostia eläinklinikan työnantajalle ja ilmaisemalla toiveesi, että työpaikalle solmitaan työehtosopimus. Pieneläinhoitajien työehtojen selkiyttämistä vaativaan vetoomukseen kertyi vuonna 2008 VAIN yli tuhat nimeä. Toimihenkilöliitto ERTOn kokoaman adressin allekirjoittajat vaativat, että pieneläinhoitoalalle laaditaan oikeudenmukainen työehtosopimus. Ja sellainen olisi edelleenkin paikallaan, vaikkakin suositukset on jo saatu maailmalle http://www.erto.fi/liity-jaseneksi/pienelainhoitajat/elaintenhoitajien-tyotaistelu Vetoomuksen allekirjoittajat katsoivat, ettei alan keskipalkka 1365 euroa kuukaudessa vastaa työn vaativuutta eikä sen edellyttämää koulutustasoa. Voi vaan kysyä, että ihanko tosi? Röntgen kuvien ottaminen, anestesian hoitaminen leikkauksessa, avustaminen leikkauksessa, lääketilaus, asiakaspalvelu, siivoaminen, erikoisruokavaliot, verinäytteidenotto ja valmistelu... nämä kaikki kuului mun työtehtäviin -ja vain muutamia mainitakseni. Ja mä tunnen varmasti monta ihmistä, jotka olisivat voinet allekirjoittaa tuon vetoomuksen aikanaan. :( No joo... Mä menen takaisin siivoamaan.

Kommentit

Suositut tekstit